Educația în Finlanda

În anul 2016, curriculumul naţional din Finlanda a fost reformat.  Noul curriculum are la bază ideea sprijinirii copilului în dezvoltarea lui ca OM și CETĂȚEAN, pentru a-l pregăti pentru piața muncii din anul 2050. Întrebarea care a stat la baza acestei reforme din educație a fost:

Care sunt competențele de care vor avea nevoie școlarii de azi în anul 2050?

Noul curriculum finlandez

 

Noua reforma educațională din Finlanda se bazează pe studii care arată care vor fi competențele și cunoștințele de care școlarii de azi vor avea nevoie în viață și carieră. Un exemplu relevant este studiul complex realizat de Confederația Industriilor din Finlanda (EK) între anii 2012 - 2015, care arată că: "pe piața muncii din viitor importante vor fi competențele de care mașinile și roboții nu sunt capabile, și anume: creativitatea, comunicarea și colaborarea".

Dna. Irmeli Halinen, consilier în educație, explică  de ce a fost nevoie ca un sistem educațional performant să fie îmbunătățit. "Modalitatea de a preda și conținutul materiilor trebuie reînnoite pentru a reflecta schimbările din societate. Este foarte bine să fii bun la matematică, dar nu este suficient. Copiii au nevoie de competențe relevante pentru viața de zi cu zi."

Noul curriculum și modul de implementare al acestuia în orice școală din Helsinki pot fi consultate de către părinți online. În plus, curriculumul și valorile pe care se bazează educația în Finlanda sunt explicate părinților prin prezentări făcute de către directorul școlii și profesori la întâlnirile cu părinții și prin materiale online și video.

 

Am ilustrat în afișul de mai jos elementele principale ale noului curriculum finlandez.

Premisele succesului educației din Finlanda

 

Oportunități egale pentru toți copiii, o masă gratuită, un sistem educațional bazat pe încredere și responsabilitate - acestea sunt câteva din premisele care asigură succesul educației în Finlanda. Finlanda oferă o masă gratuită la școală de 75 de ani, ceea ce:

  • promovează obiceiurile sănătoase în rândul copiilor

  • crește egalitatea între copii

  • crește rezultatele școlare

  • face viața mai ușoară pentru părinții care lucrează

  • crește drepturile și oportunitățile femeilor.

Am ilustrat în materialul de mai jos premisele succesului educației din Finlanda.

Ce schimbări aduce noul curriculum finlandez?

Noul curriculum lansat în 2016 pune accentul în special pe proiectele interdisciplinare. Limba finlandeză, științele naturii sau matematica sunt studiate în legătură cu o tematică centrală. Se învață prin explorare, într-un mediu de studiu pozitiv și divers (prin proiecte de artă, experimente, multe ieșiri în natură, prin colaborare cu biblioteci și alte instituții din afara școlii sau folosind internetul). Alte schimbări aduse de noul curriculum sunt:

  • schimbarea conținutului materiilor de la o perspectivă locală (Finlanda, țările nordice) la o perspectivă globală și la teme de actualitate

  • creșterea motivației elevilor de a face mișcare: exerciții de gimnastică și la ora de matematică, pentru că mișcarea are un efect pozitiv pentru capacitatea de concentrare a elevilor și pentru liniștea din clasă

  • mai multă muncă în echipă și în perechi: o schimbare de la învățarea individuală la învățarea colaborativă

  • mai puține cărți, mai multe experiențe reale: învățare activă și prin explorare afară din clasă, folosind tehnologie (poze, video)

  • învățare interdisciplinară și colaborarea între profesori: proiecte care ating mai multe materii: Jocurile Olimpice, Finlanda 100, Marea Baltică

  • evaluarea face parte din învățare, nu este scopul învățării

Cum se schimbă modul de evaluare al elevilor?

De cele mai multe ori, elevii nu știu de ce au primit o anumită notă.

Casa învățării (House of Learning) este o platformă online pentru elevii din Helsinki, care "face învățarea transparentă, și trece responsabilitatea procesului de învățare de la profesor la elev".

Fiecare elev are un cont (nume de utilizator și parolă) și își creează propriul plan de învățare, în întâlniri la care participă profesorul și părinții. Fiecare etaj din această casă reprezintă un an de școală, iar fiecare încăpere de la un etaj reprezintă competențele la care va lucra în acel an. Elevul își marchează singur nivelul la care consideră că a ajuns (alege singur cât de mult colorează fiecare cărămidă). Profesorul îl ghidează și îl sfătuiește, iar atunci când consideră că elevul este foarte avansat, îi poate propune să coloreze mai mult din cărămidă, (iar la clasele mai mari unui copil care este mai avansat la matematică, i se va propune să își stabilească obiective mai avansate de învățare). În acest material video puteți vedea varianta digitală a platformei folosite în evaluare: House of Learning Video

Am ilustrat mai jos "Casa veselă a învățării" pentru clasa I (la clasele primare nu există note, la clasa întâi se folosește această fișă de colorat sau platforma online). 

3 sfaturi pentru educația din România, inspirate din școala finlandeză

 

  1. PROFESORI: Faceți din bunăstarea elevului un scop comun și fiți un model de colaborare!

  2. DIRECTORI DE ȘCOALĂ și ALȚI FACTORI DE DECIZIE: Faceți posibil lucrul de mai sus!

  3. TOATĂ LUMEA: Faceți din educația de calitate o prioritate!

Următoarele materiale educaționale sunt aproape gata.

Ca să fii la curent cu ce se pregătește în atelierul nostru din Finlanda, urmărește-ne pe unul din canalele noastre:

  • fb icon
  • pinterest icon
  • instagram icon